Wildlife фотография, Пейзажна фотография, Въздушна фотография

С техниката на Canon и Sigma
Организатори: БДЗП, Фото Клуб „Осмо Изкуство” и ТА "Стил Травел" ЕООД
  • 3 – 6 септември 2015 г.
  • 4 дни/ 3 нощувки
  • Със собствен транспорт
  • Описание
  • Програма
  • Полезна информация
  • Фотоконкурс
  • Етични правила

   Със съдействието на:

 -Проект „Солта на Живота“ (LIFE11 NAT/BG/000362), финансиран по програма LIFE+на ЕС. – http://www.saltoflife.biodiversity.bg/

– Canon България

– Фотографски системи ООД – официален дистрибутор на продуктите на Sigma, Loweproи Jobyза България.

   Програмата на пленера е насочена към онези любители и професионалисти на фотографското изкуство чиято страст са Wildlife фотографията и пейзажната фотография, като за целта програмата на пленера е разделена на два модула:

   Модул “Wild Life – Атанасовско езеро ” – снимане на водолюбиви птици в Натура 2000 зони “Атанасовско езеро“, „Поморийско езеро“ и “Комплекс Мандра-Пода“ (до Природозащитен център „Пода“ на БДЗП).

   Модул “Атанасовско езеро – солта, птиците и хората” – снимане на пейзаж, птици и от въздуха (от мотоделтапланер) в района на “Атанасовско езеро”.

МАЛКО ПОДРОБНОСТИ ПО ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА СНИМАНЕ ОСИГУРЕНИ ЗА УЧАСТНИЦИТЕ В ПЛЕНЕРА

1. Снимане на водолюбиви птици от укритията, изградени в Атанасовско езеро и Защитена местност Пода
Стационарните укрития, които ползваме за снимане са трите укрития на ПЗЦ Пода и новото укритие на Атанасовско езеро (което към момента на провеждането трябва да бъде завършено и пуснато за ползаване). Общият капацитет на укритията надвишава значително лимитирания брой на участниците в пленера, така че ще бъдат използвани тези укрития, които предлагат най-атрактивни възможности през дните на пленера.

2.Снимане на водолюбиви птици с маскировъчно пончо или от маскировъчно преносимо укритие в района на Бургаски езера и Поморийско езеро

   Пленерът се провежда по време когато птиците вече са напуснали гнездата си и е започнал есенният прелет. Тогава различните видове птици като къдроглавият пеликан, розовият пеликан, лопатарките, чапловите, дъждосвирците и др. се струпват на предпочитани места в района на Атанасовско езеро, Вая, Пода, Мандра и Поморийско езеро. Снимащите пленеристи с пончота и преносимо укритие ще бъдат водени и разставени по местата предлагащи най-добри възможности за снимане в конкретните дни в района на езерата около Бургас.

3. Снимане от делтапланер над солниците на Атанасовско езеро
Снимането с делтапланер се провежда през двата дни 4 и 5 септември. Извършва се над южната част на Атанасовско езеро и част от Бургас. Полетите са в първата част на деня (започва се след изгрев слънце), в позволения времеви прозорец от Ръководство Въздушно Движение на Бургаското летище.
Участниците в пленера снимат от двуместен мотоделтапланер управляван от Светослав Соломаха.

4. Обиколка на солниците с „Влакчето на солта“
Пътуването с „Влакчето на солта“ ни представя традиционния начин на добив на сол и характерния пейзаж за солниците, останал почти неповлиян от технологиите през вековете. Обагрените в червено-розово води на Атанасовско езеро, прелитащите ята птици, планините от сол, лицата и ръцете на солничаритене дават покой на сетивата попиващи неповторимата атмосфера.

   Близо до началната спирка на „Влакчето на солта“ е и „Точката“ – вече 30 години това е най-притегателното мястоза хората следящи есенния прелет по миграционният път Виа Понтика.

5.Снимане от кола по позволения маршрут край резервата или от новото укритие на Атанасовско езеро

   Новоизграденото фотоукритие на Атанасовско езеро е предвидено за снимане на саблеклюни и кокилобегачи и множество други видове дъждосвирци, спиращи в езерото за почивка и хранене по време на дългия им път от Арктика към местата за зимуване. Капацитета на укритието е до 3-ма снимащи (укритието е с размери 2 х 3 м.).

   Снимането от кола се извършва по източната дига на Атанасовско езеро и в достъпнитеучастъци около резервата.
При записването за участие в пленера участниците заявяват желание за снимане от укритието на Атанасовско езеро или от кола. Максималният брой снимащи от укритието за всеки от двата дена (4 и 5 септември) е 3-ма души.

Фотопленерът се провежда в рамките на проект "Солта на живота" (LIFE11 NAT/BG/000362), финансиран по програма LIFE+на ЕС, изпълняван от Българска Фондация Биоразнообразие в партньорство с Българско дрижество за защита на птиците.

Програма:

03 септември

четвъртък

14:00 – 16:00 – Пристигане и настаняване на участниците в семеен хотел в квартал Крайморие. Преди пленера записаните за участие ще получат допълнителна информация за местоположението на хотела. 16:00 – 17:00 – Акредитиране – фоайето на хотела. 17:00 – 19:00 – Запознаване с техниката предоставена за пленера от Canon и Sigma. 19:00 – 20:00 – Запознаване участниците със спецификата и добрите практики за снимане от укритие. Инструктаж презентация за спецификата на снимане на диви животни от укритие и видовете, които могат да се срещнат в района на пленера. Лектори ще бъдат Богдан Боев – RAPTOR, Борислав Тончев (БДЗП). Място – Природозащитен център „Пода“. 20:00 – 22:00 – Вечеря в хотела.

04 септември

петък

Ранна закуска в хотела. Двата екипа отпътуват съответно за местата на снимане – ЗМ “Пода” и Атанасовско езеро. 07:00 – Начало на снимачния ден. 20:00 – 22:00 – Вечеря и обсъждане на направените кадри през деня.

05 септември

събота

Ранна закуска в хотела. Двата екипа отпътуват съответно за местата на снимане – ЗМ “Пода” и Атанасовско езеро. 07:00 – Начало на снимачния ден. 20:00 – 22:00 – Вечеря и обсъждане на направените кадри през деня.

06 септември

неделя

Закуска Отпътуване

   ТЕХНИКА

   Осигурена е подходяща техника за wildlife фотография със съдействието на Canon България и обективи Sigma 150-600 Sportsи Sigma 150-600 Contemporary със съдействието на Фотографски системи. Техниката ще бъде на разположение основно за снимане от укритията укритията на Атанасовско езеро и ЗМ“Пода”. Ще бъдат осигурени нужния брой фотокамери със съответните обективи и стативи за тях. Участниците трябва да носят само карта памет (CompactFlash и/или SecureDigital).

   ЛЕКТОРИ

   Наши консултанти и водачи в света на дивата природа ще бъдат известните български wildlife фотографи Богдан Боев – RAPTOR, Светослав Спасов от БДЗП, и Борислав Тончев от „Стил Травел“ ЕООД.
Участниците в пленера, ще имат възможност да работят по темите “Пейзажна и Въздушна фотография заедно с известната с творбите си Галя Велева – algaivel.

Осигурена техниказа участниците в пленера:

   Canon

   Фотокамери:

   Ще бъдат осигурени подходящи фотокамери за снимане на wild life и пейзаж като Canon EOS 7D II, EOS 5D Mark III, EOS 6D и др.Конкретните модели ще бъдат обявени допълнително.

   Обективи:

   Подходящи обективи за заснемане на wild life с фокусни разтояния до 800 мм, както и за заснемане на пейзаж. Конкретните модели ще бъдат обявени допълнително.

   Конвертори:

   Конкретните модели ще бъдат обявени допълнително.

   Sigma

   Телеобективи:

- Sigma 150-600 Sports, Sigma 150-600 Contemporary за Canon и Nikon.

- Sigma 120-400/4.5-5.6 DG OS HSM за Canon и Nikon.

- Телеконвертори Sigma TC-2001 и TC-1401 за Canon и Nikon.

- Sigma обективи от серията Art – 24/1.4 DG HSM Art, 35/1.4 DG HSM Art, 50/1.4 DG HSM Art, 18-35/1.8 DC HSM Art, както и други обективи подходящи за пейзажна фотография като Sigma 10-20/4-5,6 DC HSM и др.

- Фотокамери Sigma dp2Q и SD1Merrill.

   Преференции:

- Всеки участник получава персонален бадж удостоверяващ участието му в пленера.

- Възможност за използване на техника Canon по време на пленера.

- Възможност за използване на обективи Sigma по време на пленера.

- Възможност за използване на стативи и аксесоари Joby по време на пленера.

- Възможност за ползване на укрития и специализирани маскировъчни средства за wildlife фотография.

- Талон за отстъпка за продуктите предлагани от партньорите на Сдружение „Фотоклуб Осмо изкуство”

   Авторски права

   Правата върху снимките остават изцяло на автора. Организаторите на пленера запазват правото да ползват снимките от него с цел популяризирането му.

ФОТОКОНКУРС

   След пленера ще проведем фотоконкурс за най-добра wildlife, пейзажна снимка и„снимка от птичи поглед“ . Право на участие в конкурса имат всички участници във фотопленера.

   Конкурсът се провежда със съдействието на БДЗП, Фотографски системи и Canon България.

   Всеки участник със записването си за участие във фотопленера се ангажира да предостави поне десет снимки за участие в конкурса, с което ги предоставя за ползване от БДЗП за целите на проекта и популяризация на бургаските езера.

   Участниците във фотоконкурса за най-добра фотография заснета по време на фотопленера трябва да изпратят на адрес 8artclub@gmail.com до 15 кадъра във формат JPEG.

   Изисквания към снимките:

- Минимален размер по дългата страна – 3000 пиксела

- Снимките трябва да бъдат наименувани по следния начин – Номер на бадж_Пореден номер на снимката

   Пример: Участник с бадж номер 008 предава 2 кадъра със следните имена за участие в конкурса:

   008_01

   008_02

   Жури в състав:

1. Председател – СветолавСпасов - БДЗП

2. Галя Велева - algaivel

3. Представител на Canon България

4. Представител на Фотографски системи

5. Представител на Сдружение “Фотоклуб Осмо изкуство”

   Награден Фонд: (три първи награди, и три поощрителни)

   Първи награди: Уикенд в Маджарово; Екскурзия за двама до Керкини; Фотографска раница Lowepro;

   Поощрителни награди: Фотографска чанта Lowepro, Статив Joby, Полеви определител на птиците на Европа, СевернаАфрика и БлизкияИзток

ЕТИЧНИ ПРАВИЛА НА ФОТОГРАФИТЕ АНИМАЛИСТИ

   БЕЗПОКОЙСТВОТО е основното неблагоприятно въздействие, което оказват фотографите анималисти върху дивите животни!

1. Благополучието на дивите животни и местата, които обитават

2. Снимането на диви птици в близост до гнездата им по време на размножаването е забранено от закона, освен ако не е издадено специално разрешение на фотографа за конкретен вид. Снимането на гнезда причинява безпокойство, в резултат на което възрастните може да напуснат гнездото трайно или временно, което да стане причина за изстиване на яйцата и компрометиране на гнездото. Безпокойството през периода на размножаване на птиците може да стане причина яйцата и малките да бъдат изядени от хищници, които нямат страх от хората, като свраката и сивата врана например. Снимането на гнезда не е проблем единствено за синантропни видове птици (т.е. живеещи в близост до хората), например бял щъркел, селска и градска лястовица и някои други. Професионалните фотографи анималисти не снимат птици на гнезда, а ползвателите не търсят такива снимки, защото са направени в разрез с етиката при заснемане на диви животни. Снимането на птици в естествената им среда (далеч от гнездото) е предизвикателство, което се отплаща със снимки различни от мътеща птица в гнездо. Такива фотоси обикновено имат по-високи естетически качества, тъй като представят обекта в най-разнообразни моменти и среда и отразяват интересни аспектите от поведението на животното. Такива снимки представляват интерес и за публиката и ползвателите на снимки на диви животни.

3. Системното безпокойство на дивите животни е допълнителен разход на енергия за тях. Това може да причини изнемощяване на индивида, особено през зимата, и в крайна сметка до неговата смърт. Безпокойството на родителите през размножителния период може да доведе до гладуване на малките и тяхната смърт.

4. Ползването на дългофокусни обективи и подходящо укритие намалява вероятността фотографа да обезпокои дивите животни, обект на снимане. Укритията са основно тип камуфлажна палатка или постоянни укрития. Палатките имат предимството на мобилността, а постоянните укрития стоят дълго време и животните свикват с тях. Едни от най-сполучливите фотографии на диви животни са правени от постоянни укрития.

5. Фотографът не трябва да влиза в укритието, ако пред него има диви животни. Ето защо е препоръчително да се влиза в укритието преди изгрев слънце или когато няма животни пред укритието. Изгонването на животните от района на укритието може да стане причина те да не се завърнат повече и това да провали снимачния ден. След заснемането на обекта фотографа не трябва да излиза от укритието, докато животните не са напуснали района. Ако го направи, това ще причини безпокойство и стрес на животните и може да стане причина те де не посещават повече мястото, което ще е в ущърб на фотографите, които ще ползват укритието впоследствие.

   Безпокойството около укритието може да накара дивите животни да свържат мястото и укритието с хората, т.е. с опасност и те да започнат да избягват мястото.

6. Използването на звукозаписи може да има крайно неблагоприятно въздействие върху дивите птици. Много от птиците използват песента за привличане на партньор, но също така и за маркиране и защита на територията. При използване на звукозапис, родителите изразходват много енергия за да защитават територията си от мнимия противник, а също така губят ценно време, което биха използвали за хранене на малките.

7. Основен съвет към фотографите анималисти е да изучат навиците и поведението на животните, които искат да снимат. Това ще им помогне да направят добри снимки, без това да навреди на животните.

8. Търпение, бавни и плавни движения и тишина – това са основните максими при снимането на диви животни.